Bøker

9 Aug

Bøker. Books. Les livres. Jeg har alltid vært glad i å lese bøker. Helt siden jeg var medlem av både bokklubben*, pennyklubben** og TL-klubben***, så har det sjeldent vært en tid jeg ikke har holdt på med en bok.

*- Var med i bokklubben en god stund, selv om jeg aldri leste ut noen av de såkalte «voksenbøkene».
**- Det at jeg aldri hadde ridd på en hest, gjorde ingenting. Brukte fremdeles ridehanskene jeg fikk.
***- Jeg tar enda meg selv i å tenke «kanskje jeg skal lese ei TL-bok?!»

De siste årene har jeg likevel holdt meg på et sted innen bokverden. Twilight, the house of night og Dan Brownbøker. Ikke at de to første har noen whatsoever sammenheng med den siste, men anygays. Jeg har lest ut bok 4 av house of nightserien, og venter på den 5. og 6. i posten any minute. Da jeg ble ferdig med 4. boka, så ville jeg ikke gå så lenge uten å lese noe i mellomtiden (tvangstanker eller?), så jeg fant fram ei bok jeg fikk hos Linda for noen år siden, historien om Europa. Over 500 sider, bare ren fakta og historien bak navnet Europa, og hvordan verdensdelen ble bygd opp.

Det at jeg begynte på den er ikke noe  rart, jeg har startet på mange bøker der jeg bare leser 10 sider så gidder jeg ikke mer. Men den store overraskelsen var at jeg likte den. Jeg har lest 70 sider og gleder meg til å komme meg videre. Dette er stoff som jeg har på skolen i historietimene. Jeg, som er skolelei (selv i sommerferien), leser en historiebok. Tror jeg begynner å .. modne? Dette er fantastisk. Jeg fikk et lite sjokk i går. I går, rundt middagsbordet, så kom jeg rett fra boka og begynte å fortelle mamma og pappa om hvordan svartedauden oppsto. Det hørtes ikke veldig bra ut, men jeg fikk ut fakta og poengene. Det hørtes mer sånn ut «Det er noen farlige lopper som er på en spesiell type rotter som bor under noen pyramider, der det er det altså. Ingen tar skade av dette, men når noen andre rotter med andre lopper kommer, så blandes de to loppetypene rottene..» and so on.

Q. Har du noen gang undervurdert deg selv når det gjelder en ting, så overrasker du deg selv sånn som jeg har, i mitt tilfelle?


Én kommentar to “Bøker”

  1. connie 09.08.10 kl. 16:34 #

    ja æ overraska mæsjøl når æ leste min første bok.. gjorde det for 1 år sia. gratulerer til meg og fliinke karoline😀

Legg igjen en kommentar

