Money money money

2 Jan

Penger er noe mange tenker ofte på, inkludert meg selv. Jeg tenker alltid at det er bra å gi ting til seg selv, men ikke så ofte, værtfall ikke hvis man sparer på noe. Det er lenge siden jeg har hatt et mål når det gjelder penger, men nå har jeg det. Det er faktisk 2 ting jeg vil spare til. 1. Speilreflekskamera. 2. En tur bort.

Speilreflekskamera har jeg lenge hatt lyst på, men egentlig aldri tenkt på å kjøpe meg det. Nå har jeg tenkt å spare til det. wuu, wish me luck!

Den andre en tur bort. Jeg vil bort i en ferie. Enten vil jeg på en chilleferie en plass der det er varmt og det er resturanter så langt øye kan se, eller en tur hvor jeg skal shoppe. Jeg tror jeg velger det siste.

Begge disse to tingene er jo ting som koster mye. Derfor tenkte jeg å lese litt om sparetips på nett. Jeg gjorde så og jeg fant litt. Jeg skriver det ned her også, hvis noen av dere også kanskje vil spare til noe. Sparing er bra uansett om man sparer til noe spesielt eller ikke. Uansett, here we go.

(Kilder: Womanweb.no og dinside.no)

  • Pant tomme flasker og bokser. Man får sinnsykt mye penger av det. Jeg vet dette for jeg og min familie har alltid gjort det. Det er nesten som at jeg får dårlig samvittighet hvis jeg kaster en flaske, eller tar bort etikketen fra den. Ta alle pengene og legg dem i en sparebøsse.
  • Unngå å kjøpe småting. Går du forbi en butikk og tenker «jeg vil bare ha noe godt» ikke gjør det! Det er dårlig for økonomien og for kroppen din.
  • Har du masse småpenger liggende rundt om rundt deg? Hjemme, på jobb eller i bilen? Samle alle og legg dem i sparebøssen.
  • Har du en sparekonto, så bruk den! Ved den første anledningen rett etter lønningstid så setter du et beløp inn på sparekontoen. Jeg hadde den «vanen» en stund, jeg satte inn 200 kr hver mnd. men den skalte vanen er borte nå. Jeg har bestemt meg for at den skal jeg hente opp igjen. Ta aldri penger fra denne kontoen! Bare når du har fått alle oengene du trenger til det du sparer til da..
  • Har du det mobilabonnementet som passer for deg? ringer du aldri men sender masse meldinger så bør du ha et abonnement som passer for deg. Du skjønner poenget mitt.
  • Når du lager middag, så kjøp med de billige merkene. Landlord, coop og sånt. Kan hende det ikke er like godt som det aller beste, men når det gjelder middag for en hverdag så kan du tenke på kvantitet i stedet for kvalitet.
  • Røyker du? Slutt! Snuser du? slutt! Enkelt og greit. Er det noe annet unødvendig du er avhengig av, slutt !
  • Leser du et magasin hver mnd. og kjøper det i butikken hver gang så bruker du mer penger enn hvis du er abonnent. Jeg har nå bestemt meg for å abonnere på [MAG] for jeg kjøper det hver mnd. uansett. Sjekk her
  • Nå er julen over. Men det trenger ikke være at alt er over med julen. I januar er det SALGSALGSALG, er du veldig flink og ivrig kan du kjøpe litt julegaver nå? Men det er jo salg ellers også i året. Begynn i sommerferien. Et annet tips om julegaver: Lag gavene selv!
  • Skriv hanldeliste før du handler! Ikke gå på butikken med tom mage værtfall.
  • Skal du ut på byen med vorspiel i forkant? Drikk alt du trenger av drikke før du går ut på byen. Det er jo så dyrt og du jo ikke kjøpe drink der, ærlig talt.

Håper du fikk noe nytt inn og lar deg inspirere til  å spare penger🙂

Én kommentar to “Money money money”

  1. Karen Marie 03.01.10 kl. 14:28 #

    jeg pleier å kjøpe kjøttdeig og Findusprodukter hos Ica når de har superuke (hver sjette uke). Da har de 40% på et produkt hver dag, og det er stort sett ting med lang holdbarhet, eller som kan fryses =) da sparer man masse..

    lykke til! speilrefleks er kjempe kjekt!

Legg igjen en kommentar

